Huggormbitt hos hund

Vi har så vidt lagt vinteren bak oss før vi kan lese side opp og side ned om hoggormen som våkner fra vinterdvalen. Vi husker med gru på alle hundene som ble bitt av hoggorm i fjor, og om ”krisen” som rammet landet da produksjonen av motgift ble midlertidig stoppet. Heldigvis merket vi lite til mangelen på motgift på vår klinikk, og til tross for rekordmange bitt i fjor, klarte vi å sørge for helbredende behandling til alle sammen. For de av dere som har opplevd at hunden eller katten har blitt bitt, vet alt om hvor skremmende en slik opplevelse kan være.

hoggorm_sp50f09e980

Vi har tre frittlevende slangearter i Norge, men det er bare Hoggormen som er giftig. Den finnes over det meste av Sør-Norge, og trives best på lyngheier, myrer, i åpne skoger og enger, men aller helst i solvarme lier og bakker, der den ofte ligger sammenrullet og soler seg. I kulturlandskapet her på vestlandet foretrekker den brakklagte enger, innunder steingarder og bringebærkratt. Hoggormen er veldig sky, og vil derfor krype langsomt bort dersom den blir overrasket. Hvis den blir trampet på eller man kommer for nær, vil den bite. Det er nok derfor hunden oftest blitt bitt på snuten eller på en framfot. Ca. 30% av alle hoggormbitt er tørre, det vil si at det ikke sprøytes inn gift. Slike bitt er ufarlige, men kan være smertefulle og i noen tilfeller føre til infeksjoner. Bittet sees oftest som to små prikker med 3-9 millimeters avstand.

hoggorm_DSC9297 copy

Dersom det injiseres gift med bittet, vil en som oftest se symptomer innen en time. Det vil som oftest kunne sees en hevelse i bittområdet, og hunden er nå i startfasen av en forgiftningsprosess. Giften har en negativ innvirkning på blant annet immunforsvar og blod-og muskelsystem, og kan føre til smerter, hevelser og sårdannelse. Misfarging i huden og akutte forgiftnings- og sjokksymptomer kan også forekomme Etter hvert kan det utvikles hjerte-, nyre-, og/eller leversykdom. I verste fall kan et hoggormbitt være dødelig. Dette gjelder spesielt hos små, unge og gamle hunder, og hunder med nedsatt immunforsvar.

Som dyreeier blir man alltid minnet på at man må oppsøke veterinær med en gang dyret blir bitt. Dette fordi konsekvensene av et hoggormbitt kan bli katastrofale uten adekvat behandling. Som dyrehelsepersonell kan vi rådføre på telefonen, men stort sett er det nødvendig med en klinisk undersøkelse og vurdering inne på klinikken for å kunne gi riktig behandling. De fleste pasientene må ligge inne til observasjon, og om nødvendig gis intravenøs væsketerapi og smertebehandling. I noen tilfeller kreves også motgift. Vi krysser fingrene for at årets sesong blir roligere enn i fjor, og at både hundene og kattene klarer å holde seg unna hoggormen. Har hunden eller katten din blitt bitt? Eller har du kanskje bare spørsmål vedrørende huggormbitt og førstehjelp i forbindelse med dette som du ønsker svar på? Ring oss på 56354575, eller kom innom for en prat. Dersom ulykken likevel skulle være ute, har vi dyktig personell som gir dyret ditt den beste behandling.