Import av gatehunder – hva får man med seg på lasset?

Det er ferietid, og mange velger å vende nesen sydover i håp om få litt etterlengtet sol på kroppen. For de fleste av oss er sydenferie forbundet med sol, bading, og varme late dager. Men for noen av oss ender en slik tur i innkjøp av et nytt familiemedlem. Det er ikke lett å se at stakkarslige hunder og katter bor på gaten uten menneskelig tilsyn og omsorg. Dette utløser ofte et omsorgsinstinkt hos mange, som igjen ofte ender med at hunden eller katten blir med på lasset hjem.

På verdensbasis er det mange land som har betydelige problem med gatehunder og hjemløse katter. For de av oss som har sett disse dyrene med egne øyne, er det ikke vanskelig å forstå at folk synes synd på disse dyrene og ønsker å gi de et godt hjem. Slik regelverket er i dag er det ingen forbud mot å innføre kjæledyr fra utlandet, men mattilsynet fraråder likevel dette på det sterkeste. Denne advarselen bygger på faren for å få med sykdommer som vi ellers ikke har i Norge, og som kan få fatale følger for både dyr og mennesker dersom de blir innført. Mattilsynet melder også om flere tilfeller av innførsel der attester har vært forfalsket. Dette er noe man bør tenke på dersom rasehunder selges veldig billig og dersom papirer ikke foreligger. Vi opplever til stadighet at valper blir kjøpt i god tro om at de er både renraset og norskfødte, men at stamtavle og andre essensielle papirer ikke fremvises.

Så hva bør man gjøre dersom man vil hjelpe hjemløse hunder og katter i utlandet? Det beste du kan gjøre er å hjelpe dyrene i det landet de kommer fra. Det finnes dyrevernsorganisasjoner i de fleste land, og man kommer langt med å gi økonomisk støtte til disse. Nå lurer sikkert mange på hvorfor import av gatehunder frarådes så lenge alle regler og anvisninger blir fulgt til punkt og prikke. Sykdommer som Rabies og smittsom dvergbendelorm er farlige, zoonotiske sykdommer som skal være vaksinert og behandlet mot før innførsel godkjennes. I tillegg til disse har man funnet flere farlige sykdommer på antatte friske, adopterte gatehunder. Disse inkluderer leptospirose, brucellose og hjerteorm.

Leptospirose:

• fremkaller sykdom hos dyr, særlig gnagere
  • mennesker kan bli smittet ved kontakt med syke dyr, eller med vann forurenset med urin.
  • Hos mennesker opptrer sykdommen som en febersydom, ofte med gulsott og nyreskade, eller med hjernehinnebetennelse.
  • Sykdommen er sjelden i Norge

Brucellose:

• bakteriene har stor evne til å invadere vev hos dyr og mennesker, og kan fremkalle langvarig sykdom.

Hjerteorm:

• en tynn trådformet parasitt som lever i blodårene hos hunder og katter
  • sjelden hos andre dyrearter, kan også ramme mennesker
  • typisk vil man finne parasitten i høyre hjertekammer, og i lungearterien (blodåren som fører blod fra hjertet til lungene)
  • for mange ormer kan skade blodåren slik at hjertesvikt og blodpropp utvikles. Skadene kan føre til døden.

Det er alles ansvar å sørge for at disse sykdommene forblir en sjeldenhet her i landet, og for å holde våre egne dyr, og ikke minst oss selv friske, bør vi tenke oss om en ekstra gang før vi importerer gatehunder eller hjemløse katter.

3 Responses

1. Charles Lindberg

Nyttig å vite. Men siden dette skjer og vil skje lurer jeg på om disse sykdommene kan oppdages gjennom en grundig helsesjekk etter at dyret er kommet gjennom karantene? Og i forlengelse av dette; kan sykdommene behandles?

• Knarvik Dyreklinikk

For å kunne påvise smittebærere av disse sykdommene kreves ofte grundige blodprøveanalyser. Sykdommene kan også ligge latent lenge før de evt vil kunne bryte ut i sykdom. Det jobbes hele tiden med behandlingsregimer for alle type sykdommer, men når det gjelder de nevnte sykdommene er det lettere å forebygge enn å behandle.

2. Tore Tang

Hva! Hjelpe dem der de er?! Uhørt!