Smittsom leverbetennelse påvist hos valp i Norge

Skjermbilde 2015-03-24 kl. 22.54.35
Ved å vaksinere valpen tidlig sikrer man en god beskyttelse mot smittsomme sykdommer. Denne valpen er heldigvis frisk og rask, og skal forhåpentligvis fortsette med det 🙂

Smittsom leverbetennelse (HCC) er en alvorlig virussykdom som fortrinnsvis rammer unge hunder. Ved å vaksinere hunden tidlig, kan denne sykdommen forebygges.

I midten av mai i år mottok veterinærinstituttet en tre måneder gammel valp fra Østfold for obduksjon. Det ble raskt fattet mistanke om smittsom leverbetennelse, og ved hjelp av diagnostiske hjelpemidler ble diagnosen bekreftet. Valpen hadde ikke blitt vaksinert mot denne sykdommen.

De siste tretti årene har smittsom leverbetennelse bare blitt påvist sporadisk i Norge. Dette skyldes at hundeeiere har vært flinke til å beskytte hundene sine ved hjelp av vaksinering. Sykdommen har stort sett bare blitt påvist hos uvaksinerte dyr, og har som oftest ført til en dødelig utgang. Smittsom leverbetennelse skyldes et virus som kan finnes hos rev, hund og ulv. Blodprøveundersøkelser har vist at store deler av ulve- og hundepopulasjonene har antistoffer mot det aktuelle viruset. Det er i dette tilfellet uklart om valpen har blitt smittet av andre uvaksinerte hunder, eller fra rev. Det at størstedelen av hundepopulasjonen er vaksinert, vil holde smittepresset nede. Som hundeeier kan du derfor forebygge sykdom på din egen hund ved å vaksinere hunden din, samt følge det anbefalte vaksineregimet. Hunder som vaksineres riktig, er beskyttet i minst tre år. Les mer om vaksinering av hund her.